Relevankah
Program Diploma Teknologi Elektrik, Kolej Komuniti Kuantan di Teruskan?
Mohamad
Rushdan bin Mohamad Deros, Zulkifli bin Yahya dan Ismail bin Samsudin Kolej
Komuniti Kuantan, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia
ABSTRAK
Kertas
ini mengkaji isu-isu berkaitan kebolehpasaran graduan Program Diploma Teknologi
Elektrik berkonsepkan Work-Based Learning
(WBL), Kolej Komuniti Kuantan, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia selepas
tamat pengajian. Fokus kajian adalah tertumpu kepada graduan-graduan ambilan
pertama yang telah pun menamatkan pengajian mereka pada Disember 2008. Kejayaan
sesuatu program itu diukur apabila sebanyak 75% graduan boleh dipasarkan atau
diterima bekerja dalam tempoh 6 bulan selepas tamat pengajian. Kajian yang dijalankan
ini akan dapat merungkai persoalan adakah graduan Program Diploma Teknologi
Elektrik ini boleh dipasarkan dan diterima oleh industri dalam tempoh yang
ditetapkan. Semoga dapatan daripada kajian ini untuk menentukan samaada
matlamat pelaksanaan program Diploma Teknologi Elektrik secara WBL tercapai dan
kesesuaian untuk program ini diteruskan dapat dibincangkan.
1.0 PENGENALAN
Program
Diploma berkonsepkan WBL adalah satu program baru yang telah dibentuk khusus
untuk dilaksanakan di Kolej Komuniti, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia hasil
daripada penjenamaan semula Kolej Komuniti pada 27 Februari 2007. Konsep
pelaksanaannya adalah merupakan gabungan pembelajaran dan latihan di tempat
kerja serta pembelajaran teknikal atau vokasional di kolej komuniti. Bagi melaksanakan pogram yang lebih dikenali
sebagai WBL ini, pihak syarikat/industri telah dilibatkan daripada peringkat
penggubalan kurikulum, pelaksanaan pengajaran dan latihan, serta
penilaian. Sepanjang tempoh dua semester
iaitu semester 5 dan 6, pelajar akan ditempatkan di syarikat/industri sementara
pada semester terakhir iaitu semester 7 pelajar akan berada di kolej komuniti.
Pada
peringkat awal, program diploma berkonsepkan WBL telah ditawarkan oleh sebelas
buah kolej komuniti dan melibatkan enam jenis program diploma. Salah satu program tersebut adalah program
Diploma Teknologi Elektrik yang dilaksanakan oleh Kolej Komuniti Kuantan, Kolej
Komuniti Jempol dan Kolej Komuniti Arau.
Kolej-kolej terbabit telah menerima kemasukan pertamanya pada Julai 2007
seramai 102 orang pelajar dan sebanyak 6 buah syarikat/industri bersetuju untuk
turut serta dalam menjayakan program ini.
Kolej Komuniti Kuantan telah menempatkan 29 orang pelajar di 11 buah
syarikat/industri yang berada di bawah Persatuan Kontraktor Elektrik Bumiputera
Pahang.
Lulusan
sulung program WBL telah menamatkan pengajian dan dianugerahkan diploma pada
Majlis Konvokesyen Program Diploma Pertama pada 31 Mei 2009. Memandangkan graduan tersebut telah memasuki
alam pekerjaan dan ada yang telah diterima bekerja di syarikat/industri maka
beberapa persoalan mula timbul iaitu bagaimanakah pandangan syarikat/industri
terhadap prestasi graduan ini semasa bekerja?
Berbagai tanggapan dan andaian telah diutarakan oleh pihak kolej
komuniti dan juga syarikat/industri terhadap keupayaan graduan tersebut. Melalui kajian yang bertajuk “SEJAUH MANAKAH
PENERIMAAN SYARIKAT/INDUSTRI TERHADAP GRADUAN DIPLOMA TEKNOLOGI ELEKTRIK
BERKONSEPKAN WORK-BASED LEARNING (WBL) KOLEJ KOMUNITI KEMENTERIAN PENGAJIAN
TINGGI MALAYSIA ?”
telah menjawab persoalan berikut. Keseluruhan skor bagi kajian ini adalah
tinggi iaitu 4.22 untuk kesemua item penilaian. Ini menunjukkan persoalan yang
diutarakan dalam kajian ini telahpun terjawab dimana syarikat telah dapat
menerima graduan Diploma Teknologi Elektrik Kolej Komuniti Kementerian
Pengajian Tinggi Malaysia
dengan aras penerimaan yang sangat baik.
Pengambilan
pelajar-pelajar bagi semua Program Diploma Kolej Komuniti, Kementerian
Pengajian Tinggi Malaysia
pada masa ini adalah dengan mengambil pelajar lepasan sijil kolej komuniti. Ini
bertujuan memberi peluang kepada pelajar lepasan sijil kolej komuniti untuk
melanjutkan pengajian mereka ke peringkat yang lebih tinggi. Kesinambungan
pembelajaran yang berkonsepkan kemahiran telah menuntut Kolej Komuniti KPTM
membentuk program diplomanya sendiri. Secara tidak langsung program diploma
yang dijalankan di kolej komuniti dapat menampung sebahagian lulusan sijil yang
ingin meningkatkan taraf akademik mereka tetapi tidak mendapat tempat samaada di
politeknik atau IPTA lain.
Ambilan
pertama Program Diploma Teknologi Elektrik di Kolej Komuniti Kuantan telah
menjalankan pengajian dari Julai 2007 sehinggalah Disember 2008. Mereka ini
adalah lepasan program Sijil Teknologi Elektrik dari pelbagai Kolej Komuniti seluruh
Malaysia .
Komitmen dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh pelajar-pelajar ini untuk
menjalani program WBL ini telah memberikan satu gambaran yang baik untuk Kolej
Komuniti Kuantan. Graduan ambilan pertama ini juga dijadikan sebagai responden
bagi kajian ini. Pelajar ambilan kedua pula telah menjalankan pengajian mereka
dari Julai 2008 sehinggalah Disember 2009. Bagi ambilan kedua ini seramai 30
orang pelajar berjaya menamatkan pengajian mereka. Pelajar program diploma yang
kini berada di Kolej Komuniti Kuantan adalah merupakan ambilan ketiga dimana
mereka telah mendaftar pada Julai 2009 dan dijangka menamatkan pengajian mereka
pada Disember 2010.
Program Diploma ini telah mendapat permintaan yang
menggalakkan dari lepasan Sijil Teknologi Elektrik. Apabila
permohonan dibuka, pihak Jabatan Pengajian Kolej Komuniti telah menerima
ratusan permohonan bagi mengikuti pengajian program diploma. Ini membuktikan
bahawa lepasan sijil kolej komuniti berminat dan ingin meningkatkan taraf
pendidikan mereka dan tidak hanya berhenti setakat sijil sahaja. Program ini
juga menjadi ’trade mark’ kepada
kolej yang mana pembelajaran berkonsepkan WBL ini hanya ditawarkan oleh kolej
komuniti. Tambahan juga, program ini memberi kelegaan kepada ibu bapa bagi
memastikan anak mereka dapat menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi.
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Objektif kajian ini dilaksanakan adalah untuk menentukan:
i)
tahap
kebolehpasaran graduan selepas setahun menamatkan pengajian
ii)
penawaran
Program Diploma Teknologi Elektrik berkonsepkan WBL diteruskan
Skop kajian ini meliputi aspek-aspek berikut:
a)
Nama syarikat bekerja.
b)
Tarikh mula bekerja.
c)
Gaji yang diterima.
3.0 METODOLOGI
Populasi
kajian ini melibatkan 29 graduan Diploma Teknologi Elektrik, Kolej Komuniti
Kuantan yang telah mendapat pekerjaan di syarikat/industri selepas tamat
pengajian pada Disember 2008 serta maklumat dari pihak pengurusan Sektor
Pengurusan Kolej Komuniti (SPKK). Kaedah pengumpulan maklumat yang digunakan
adalah dengan membuat panggilan telefon kepada pelajar berpandukan kepada
soalan yang sama untuk setiap pelajar. Sementara satu set soalan lagi ditujukan
kepada pihak SPKK secara panggilan telefon juga. Mekanisme soalan tersebut
adalah seperti di Lampiran 1.
Dapatkan yang selanjutnya dengan klik di sini.
No comments:
Post a Comment