Monday 19 November 2012

SEJAUH MANAKAH PENERIMAAN SYARIKAT/INDUSTRI TERHADAP GRADUAN DIPLOMA TEKNOLOGI ELEKTRIK BERKONSEP WORK-BASED LEARNING (WBL) KOLEJ KOMUNITI KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA?


Oleh :

Ismail bin Samsudin, Norlida binti Abd Razak dan Mohamad Rushdan bin Mohamad Deros
Kolej Komuniti Kuantan, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia


ABSTRAK

Kertas ini mengkaji isu-isu berkaitan tahap pencapaian prestasi graduan program Diploma Teknologi Elektrik berkonsep Work-Based Learning (WBL), Kolej Komuniti Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia selepas memasuki alam pekerjaan. Fokus kajian adalah tertumpu kepada syarikat/industri yang mengambil graduan tersebut sebagai pekerja dan adakah aras kemahiran mereka memenuhi keperluan yang diperlukan oleh syarikat/industri berkenaan.  Semoga dapatan daripada kajian ini dapat menentukan samaada matlamat pelaksanaan WBL ini tercapai dan tindakan penambahbaikan dapat dirancang dan dilaksanakan untuk mempertingkatkan kualiti program ini di masa hadapan.

1.0          Pengenalan

Terdapat beberapa pendekatan dan kaedah pelaksanaan latihan kemahiran dalam bidang teknikal dan vokasional yang ditawarkan oleh institusi pendidikan.  Kaedah yang dipilih seharusnya dapat melahirkan graduan yang mempunyai kemahiran teknikal dan soft-skills yang diperlukan oleh pihak industri. Ini diperkuatkan lagi dengan dapatan kajian di Britain, pihak industri berpendapat institusi kemahiran perlu memasukkan unsur vokasional di dalam kurikulumnya tetapi tidaklah ditahap sehingga pelajar-pelajarnya boleh bekerja dengan kemahiran yang diperolehi tanpa sebarang latihan. Ini memandangkan, pihak industri lebih suka memberi latihan di tempat kerja dan pihak institusi vokasional memberikan latihan asas. Kurikulumnya meliputi pengetahuan asas, kemahiran komunikasi, kemahiran teknikal serta etika kerja [1].

Bagi memenuhi keperluan industri maka kaedah kaedah yang menggabungkan industri dan institusi telah dipilih untuk dilaksanakan.   Hasil proses penjenamaan semula Kolej Komuniti pada 27 Februari 2007, suatu program baru iaitu program Diploma berkonsep Work-Based Learning (WBL) telah dibentuk khusus untuk dilaksanakan di Kolej Komuniti Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.  Konsep pelaksanaannya adalah merupakan gabungan pembelajaran dan latihan di tempat kerja serta pembelajaran teknikal atau vokasional di kolej komuniti.  Bagi melaksanakan pogram yang lebih dikenali sebagai diploma WBL ini, pihak syarikat/industri telah dilibatkan daripada peringkat penggubalan kurikulum, pelaksanaan pengajaran dan latihan, serta penilaian secara bersama dengan kolej komuniti.  Sepanjang tempoh dua semester iaitu semester 5 dan 6, pelajar akan ditempatkan di syarikat/industri dan pada semester 7 pelajar akan berada di kolej komuniti untuk menamatkan pengajian.

Pada peringkat awal, program diploma WBL telah ditawarkan oleh sebelas buah kolej komuniti dan melibatkan enam jenis program diploma.  Salah satu program tersebut adalah program Diploma Teknologi Elektrik yang dilaksanakan oleh Kolej Komuniti Kuantan, Kolej Komuniti Jempol dan Kolej Komuniti Arau.  Kolej-kolej terbabit telah menerima kemasukan pertamanya pada Julai 2007 iaitu seramai 102 orang pelajar dan sebanyak 6 buah syarikat/industri bersetuju untuk turut serta dalam menjayakan program ini.  Kolej Komuniti Kuantan telah menempatkan 29 orang pelajar di 11 buah syarikat/industri yang berada di bawah Persatuan Kontraktor Elektrik Bumiputera Pahang.  Kolej Komuniti Jempol telah menempatkan 35 orang pelajar di 3 buah syarikat/industri iaitu Easy Technology Sdn Bhd, Enter Corridor Sdn. Bhd. dan Permintex Sdn. Bhd.  Manakala Kolej Komuniti Arau telah menempatkan seramai 38 orang pelajar di Persatuan Kontraktor Elektrik Bumiputera Perlis dan Permintex Sdn. Bhd.

Lulusan sulung program diploma WBL tersebut telah menamatkan pengajian dan dianugerahkan diploma pada Majlis Konvokesyen Program Diploma Pertama pada 31 Mei 2009.  Memandangkan graduan tersebut telah memasuki alam pekerjaan dan ada yang telah diterima bekerja di syarikat/industri maka beberapa persoalan mula timbul iaitu bagaimanakah pandangan syarikat/industri terhadap prestasi graduan ini semasa bekerja?  Berbagai tanggapan dan andaian telah diutarakan oleh pihak kolej komuniti dan juga syarikat/industri terhadap keupayaan graduan tersebut.  Melalui perbincangan, syarikat/industri yang terbabit dalam melaksanakan program ini mempunyai keyakinan yang tinggi terhadap tahap kemahiran pelajar berdasarkan minat, komitmen dan ketrampilan yang ditunjukkan sepanjang tempoh pengajian dan latihan.  Sementara bagi pihak kolej komuniti pula, pensyarah yang telah diarahkan untuk melaksanakan program ini pula menyatakan, melalui struktur program lengkap yang dihasilkan dan diterjemahkan melalui proses pengajaran dan pembelajaran serta penilaian yang berjaya, akan melahirkan graduan yang berkemahiran dan berketrampilan. Namun persoalan ini wajar dileraikan melalui kajian yang teratur dan sistematik.  Sehubungan dengan itu, kajian ini telah dilaksanakan bagi mengenal pasti jawapan sebenar terhadap persoalan tersebut melalui kaedah soal selidik terhadap syarikat/industri yang telah mengambil graduan program diploma WBL sebagai pekerja.  

2.0          OBJEKTIF KAJIAN

Objektif  kajian ini dilaksanakan adalah untuk menentukan samada graduan yang telah dihasilkan melalui program Diploma Teknologi Elektrik berkonsep WBL ini dapat memenuhi aras kemahiran dan mempunyai ketrampilan seperti yang diperlukan oleh syarikat/industri.  Selain itu, cadangan penambahbaikan pelaksanaan akan diberi bagi mengatasi sebarang kelemahan yang telah dikesan daripada kajian ini.

Skop kajian ini meliputi aspek-aspek berikut:
a)                  Mengenalpasti syarikat/industri yang menawarkan pekerjaan kepada graduan diploma WBL.
b)                   Kebolehan graduan dalam menerima arahan.
c)                   Kemampuan dalam melaksanakan arahan.
d)                   Kebolehan dalam menjalankan kerja.
e)                   Tahap disiplin pekerja graduan WBL.
f)                    Tahap kemahiran pekerja graduan WBL.

3.0          METHODOLOGI

Populasi kajian ini melibatkan 33 graduan Diploma Teknologi Elektrik berkonsep WBL yang telah mendapat pekerjaan di syarikat/industri selepas tamat pengajian pada Disember 2008.  Graduan tersebut adalah dari Kolej Komuniti Kuantan, Kolej Komuniti Jempol dan Kolej Komuniti Arau. Kaedah soal selidik telah digunakan dan instrumen kajian adalah BORANG MAKLUMBALAS MAJIKAN GRADUAN TEKNOLOGI ELEKTRIK DIPLOMA KOLEJ KOMUNITI 2009 seperti di Lampiran 1.

Sebanyak 26 borang soal selidik telah diedarkan kepada 17 syarikat/industri yang merupakan majikan kepada graduan tersebut.  Walaupun terdapat seramai 33 graduan yang telah bekerja tetapi borang soal selidik ini hanya diedarkan kepada syarikat/industri yang berkaitan dengan bidang pengajian graduan.  Soal selidik ini mengandungi 3 bahagian utama iaitu :  Maklumat Latar Belakang Pengurus Syarikat/Industri, Maklumat Syarikat/Industri dan Penilaian Terhadap Graduan. Kesemua borang telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS).

Dapatkan maklumat selanjutnya dengan klik disini

No comments:

Post a Comment