Oleh :
Ismail bin Samsudin, Norlida binti Abd Razak dan Mohamad Rushdan bin Mohamad
Deros
Kolej Komuniti Kuantan, Kementerian Pengajian Tinggi
Malaysia
ABSTRAK
Kertas ini mengkaji isu-isu berkaitan tahap pencapaian
prestasi graduan program Diploma Teknologi Elektrik berkonsep Work-Based Learning (WBL), Kolej
Komuniti Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia selepas memasuki alam pekerjaan.
Fokus kajian adalah tertumpu kepada syarikat/industri yang mengambil graduan
tersebut sebagai pekerja dan adakah aras kemahiran mereka memenuhi keperluan
yang diperlukan oleh syarikat/industri berkenaan. Semoga dapatan daripada kajian ini dapat
menentukan samaada matlamat pelaksanaan WBL ini tercapai dan tindakan
penambahbaikan dapat dirancang dan dilaksanakan untuk mempertingkatkan kualiti
program ini di masa hadapan.
1.0 Pengenalan
Terdapat beberapa pendekatan dan kaedah pelaksanaan
latihan kemahiran dalam bidang teknikal dan vokasional yang ditawarkan oleh
institusi pendidikan. Kaedah yang
dipilih seharusnya dapat melahirkan graduan yang mempunyai kemahiran teknikal
dan soft-skills yang diperlukan oleh
pihak industri. Ini diperkuatkan lagi dengan dapatan kajian di Britain, pihak
industri berpendapat institusi kemahiran perlu memasukkan unsur vokasional di
dalam kurikulumnya tetapi tidaklah ditahap sehingga pelajar-pelajarnya boleh
bekerja dengan kemahiran yang diperolehi tanpa sebarang latihan. Ini
memandangkan, pihak industri lebih suka memberi latihan di tempat kerja dan
pihak institusi vokasional memberikan latihan asas. Kurikulumnya meliputi
pengetahuan asas, kemahiran komunikasi, kemahiran teknikal serta etika kerja [1].
Bagi memenuhi keperluan industri maka kaedah kaedah
yang menggabungkan industri dan institusi telah dipilih untuk dilaksanakan. Hasil proses
penjenamaan semula Kolej Komuniti pada 27 Februari 2007, suatu program baru
iaitu program Diploma berkonsep Work-Based
Learning (WBL) telah dibentuk khusus untuk dilaksanakan di Kolej Komuniti
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.
Konsep pelaksanaannya adalah merupakan gabungan pembelajaran dan latihan
di tempat kerja serta pembelajaran teknikal atau vokasional di kolej
komuniti. Bagi melaksanakan pogram yang
lebih dikenali sebagai diploma WBL ini, pihak syarikat/industri telah
dilibatkan daripada peringkat penggubalan kurikulum, pelaksanaan pengajaran dan
latihan, serta penilaian secara bersama dengan kolej komuniti. Sepanjang tempoh dua semester iaitu semester
5 dan 6, pelajar akan ditempatkan di syarikat/industri dan pada semester 7
pelajar akan berada di kolej komuniti untuk menamatkan pengajian.
Pada peringkat awal, program diploma WBL telah ditawarkan
oleh sebelas buah kolej komuniti dan melibatkan enam jenis program
diploma. Salah satu program tersebut
adalah program Diploma Teknologi Elektrik yang dilaksanakan oleh Kolej Komuniti
Kuantan, Kolej Komuniti Jempol dan Kolej Komuniti Arau. Kolej-kolej terbabit telah menerima kemasukan
pertamanya pada Julai 2007 iaitu seramai 102 orang pelajar dan sebanyak 6 buah syarikat/industri
bersetuju untuk turut serta dalam menjayakan program ini. Kolej Komuniti Kuantan telah menempatkan 29
orang pelajar di 11 buah syarikat/industri yang berada di bawah Persatuan
Kontraktor Elektrik Bumiputera Pahang. Kolej
Komuniti Jempol telah menempatkan 35 orang pelajar di 3 buah syarikat/industri
iaitu Easy Technology Sdn Bhd, Enter Corridor Sdn. Bhd. dan Permintex Sdn.
Bhd. Manakala Kolej Komuniti Arau telah
menempatkan seramai 38 orang pelajar di Persatuan Kontraktor Elektrik
Bumiputera Perlis dan Permintex Sdn. Bhd.
Lulusan sulung program diploma WBL tersebut telah
menamatkan pengajian dan dianugerahkan diploma pada Majlis Konvokesyen Program
Diploma Pertama pada 31 Mei 2009. Memandangkan
graduan tersebut telah memasuki alam pekerjaan dan ada yang telah diterima
bekerja di syarikat/industri maka beberapa persoalan mula timbul iaitu
bagaimanakah pandangan syarikat/industri terhadap prestasi graduan ini semasa
bekerja? Berbagai tanggapan dan andaian
telah diutarakan oleh pihak kolej komuniti dan juga syarikat/industri terhadap
keupayaan graduan tersebut. Melalui
perbincangan, syarikat/industri yang terbabit dalam melaksanakan program ini mempunyai
keyakinan yang tinggi terhadap tahap kemahiran pelajar berdasarkan minat,
komitmen dan ketrampilan yang ditunjukkan sepanjang tempoh pengajian dan
latihan. Sementara
bagi pihak kolej komuniti pula, pensyarah yang telah diarahkan untuk
melaksanakan program ini pula menyatakan, melalui struktur program lengkap yang
dihasilkan dan diterjemahkan melalui proses pengajaran dan pembelajaran serta
penilaian yang berjaya, akan melahirkan graduan yang berkemahiran dan berketrampilan.
Namun persoalan ini wajar dileraikan melalui kajian yang teratur dan
sistematik. Sehubungan dengan itu,
kajian ini telah dilaksanakan bagi mengenal pasti jawapan sebenar terhadap persoalan
tersebut melalui kaedah soal selidik terhadap syarikat/industri yang telah
mengambil graduan program diploma WBL sebagai pekerja.
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Objektif kajian
ini dilaksanakan adalah untuk menentukan samada graduan yang telah dihasilkan
melalui program Diploma Teknologi Elektrik berkonsep WBL ini dapat memenuhi
aras kemahiran dan mempunyai ketrampilan seperti yang diperlukan oleh syarikat/industri. Selain itu, cadangan penambahbaikan
pelaksanaan akan diberi bagi mengatasi sebarang kelemahan yang telah dikesan
daripada kajian ini.
Skop kajian ini meliputi aspek-aspek berikut:
a)
Mengenalpasti
syarikat/industri yang menawarkan pekerjaan kepada graduan diploma WBL.
b)
Kebolehan
graduan dalam menerima arahan.
c)
Kemampuan
dalam melaksanakan arahan.
d)
Kebolehan
dalam menjalankan kerja.
e)
Tahap
disiplin pekerja graduan WBL.
f)
Tahap
kemahiran pekerja graduan WBL.
3.0 METHODOLOGI
Populasi kajian ini melibatkan 33 graduan Diploma
Teknologi Elektrik berkonsep WBL yang telah mendapat pekerjaan di syarikat/industri
selepas tamat pengajian pada Disember 2008.
Graduan tersebut adalah dari Kolej Komuniti Kuantan, Kolej Komuniti
Jempol dan Kolej Komuniti Arau. Kaedah soal selidik telah digunakan dan
instrumen kajian adalah BORANG MAKLUMBALAS MAJIKAN GRADUAN TEKNOLOGI ELEKTRIK
DIPLOMA KOLEJ KOMUNITI 2009 seperti di Lampiran 1.
Sebanyak 26 borang soal selidik telah diedarkan kepada
17 syarikat/industri yang merupakan majikan kepada graduan tersebut. Walaupun terdapat seramai 33 graduan yang
telah bekerja tetapi borang soal selidik ini hanya diedarkan kepada syarikat/industri
yang berkaitan dengan bidang pengajian graduan. Soal selidik ini mengandungi 3 bahagian utama
iaitu : Maklumat Latar Belakang Pengurus
Syarikat/Industri, Maklumat Syarikat/Industri dan Penilaian Terhadap Graduan. Kesemua
borang telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS).
Dapatkan maklumat selanjutnya dengan klik disini
No comments:
Post a Comment